Bi postali lastnik električnega vozila?
Bi radi postali lastnik novega električnega vozila, pa imate tisoč in eno vprašanje, na katero iščete pravi odgovor? Pogovarjali smo se z našim prodajalcem, ki je navdušenec nad električnimi vozili. Spodaj smo zbrali odgovore na najpogostejša vprašanja.
Avtomobilistične znamke ponujajo različne modele v različnih segmentih. Kdo so kupci električnih vozil?
“Večina novih lastnikov se za nakup električnega vozila odloči zaradi vidika racionalnosti, ne gre toliko za emocionalni nakup, predvsem, ko govorimo o vozilih, ki dosegajo nakupno vrednost do 30.000 evrov. Tu jim niso pomembne same tehnologije, ki jih nudi vozilo, temveč bolj to, koliko časa se lahko oseba vozi na elektriko, da lahko opraviči ta nakup. Najpomembnejša metrika je torej doseg in pa s kakšno močjo se vozilo polni. Tu se predvsem začnejo delati razlike pri avtomobilih nad 40.000 evri. Razlika je predvsem v tem ali lahko vozilo koristi doseg, ki ga posamezna znamka oglašuje.”
Najpomembnejše vprašanje je, koliko kilometrov lahko prevozimo z električnim vozilom?
“Tu so pomembni trije dejavniki: kakšno hitrost želite razviti, kje se boste največ vozili (avtocesta, mestna vožnja …) in pa kakšna je zunanja temperatura. Ta namreč močno vpliva na sam doseg vozila. Najbolj idealna zunanja temperatura za baterijo je nekje med 25 in 30 stopinjami. Takrat lahko polno izkoristimo baterijo. Tu se kažejo tudi velike razlike v samih sistemih: ali je avto opremljen s toplotno črpalko, ali je vozilo opremljeno izključno z navadno elektronsko pečko, ker se tukaj da dobiti tudi recimo razliko 15 % v korist avtu s toplotno črpalko. To pa ponujajo avtomobili, ki so že višjega cenovnega ranga. Poleg hitrosti in zunanje temperature je pomemben dejavnik tudi, koliko porabnikov imamo v samem avtomobilu, recimo klima. Pozimi nam zaradi ogrevanja domet lahko precej pade.”
Kako pa je s polnjenjem?
“Sami priklopi so pomembni. Razlika je, ali je avto opremljen z enofaznim polnjenjem ali trofaznim polnjenjem. Enofazni priklop pri avtomobilu pomeni 7,2 kilovata moči polnjenja. V primeru eNirota, kjer ima avto 64 kilovatov neto izkoristka baterije je razlika, če polnimo enofazno ali trofazno. Če delimo z 7,2 ali 11 je razlika, ali se bo avto polnil slabih 6 ur ali 9 ur.
Velika razlika je tudi, če avtomobil polnimo na hitri polnilnici do 50 kilovatov. eNiro ponuja tudi polnjenje do 72 kilovatov, vendar je teh polnilnic pri nas zelo malo. Seveda pa prihaja nova tehnologija, recimo z novim EV6. To je avto premium segmenta, ki poleg Porsche Taycna in Audi RS etrona ponuja 800 voltno polnjenje. To pomeni, da če pridete s povsem prazno baterijo na super polnilnico, ki jih je največ ob avtocesti, lahko avto v 15 minutah napolnite do 80 % baterije. Gre za drago polnjenje, a je potrebno vedeti, da če bi to počeli vsakodnevno, lahko pride do degradacije baterije. Sistemi so sicer že tako napredni, da baterijo dobro varujejo, da ne bi prišlo po treh, štirih, letih do kakšnega problema, vendar, če želimo življenjsko dobo podaljšati, je potrebnih kar neki dejavnikov, ki jih mora novi lastnik električnega avtomobila tudi poznati.”
Komu bi priporočili, da si kupi električni avto?
“Vsem, ki delajo dnevno povprečju 100 – 150 kilometrov in imajo možnost polnjenja tudi doma, razni bloki odpadejo … razen če gre za novejše gradnje, kjer je že predpriprava za trifazni priklop. Priporočamo pa tudi ljudem, ki so ekološko osveščeni, ki imajo recimo na hiši solarne celice in lahko odvečno energijo koristijo za polnjenje avtomobila. Seveda pa tudi podjetja, ki so bolj elektrificirana.”
Od vseh vozil, katerega bi priporočili?
“Mi imamo zaenkrat na voljo eNirota, EV6 in Škodo Enjaq. Jaz, če ne bi imel finančne omejitve, bi rekel EV6, me je pozitivno presenetil, zaradi velikosti in teže je tudi poraba energije bistveno večja, ampak sama vozna dinamika, kvaliteta izdelave, sistemi, ki jih ponuja avto … lahko rečem, da se avto lahko kosa s Teslo Y recimo.”
S čim imajo ljudje največ težav?
“Ljudi najbolj skrbijo polnilne infrastrukture, kakšne kartice potrebujejo, veliko stvari se seli na aplikacije, a to obvladajo tudi že starejše generacije. Trenutno največji problem pri elektrifikaciji je pomanjkljivo delovanje sistema. Na primer greste na dolgo pot in si planirate, kje boste polnili, pridete do postaje, kjer na zemljevidu ni označeno, da polnilnica ne deluje. Vedno je potrebno imeti v mislih, da ne smete polniti na zadnjih kilometrih. Veliko ljudi se nekako ne nagiba k nakupu električnega vozila, ker ne prevozijo ravno 700 kilometrov v enem kosu, a tu se je potrebno vprašati, koliko je takih šoferjev, ki naredijo brez prestanka 400 kilometrov? Vsak se ustavi vsaj po 200 kilometrih in tukaj lahko rečemo, da gre pri električnih avtomobilih samo za bolj planirano vožnjo. Tehnologija je res že napredna, vse imaš narisano na zemljevidih, vozilo te samo opozarja, preusmerja …”
Na kaj vse moramo biti torej pozorni lastniki električnih vozil?
“Mi želimo stranko čim bolj ozavestiti, jo opremiti z informacijami o tem, kaj je dobro vedeti o električnem vozilu, da podaljšamo življenjsko dobo avtomobilu in pa bateriji.
Pozorni moramo biti na:
- Da baterije nikoli ne polnimo na 100 %. Najbolj optimalno polnjenje je med 20 in 80 % . Tako eNiro kot EV6 ponujata aplikacijo, preko katere lahko nastavimo, da vozilo izklopi polnjenje pri 80 %.
- Dobrodošlo je, da se vozilo polni na navadni priklopni kabel doma, ki pride serijsko zraven in mu pravimo šuko kabel. Gre za izredno počasno polnjenje z 2,2 kilovata in če to razdelimo pri 66 kilovatih pridemo na polnjenje, ki traja 28 ur in pol.
- Dobrodošlo je tudi, da je baterija vodno greta in tudi hlajena. To so sistemi, kjer so vkomponirani v avtomobile višjega cenovnega razreda. To se pozna tudi pri dosegu v zimskem ali poletnem času.”