Kako deluje aktivni tempomat?
Ustrezna varnostna razdalja je ključnega pomena pri preprečevanju najhujših prometnih nesreč – naleta. Uporaba aktivnega tempomata močno zmanjšuje tveganje, da bi voznik zaradi nepravilne ocene varnostne razdalje povzročil prometno nesrečo. Prekratka varnostna razdalja je namreč razlog za 1/3 prometnih nesreč.
Aktivni tempomat deluje tako, da z radarjem meri razdaljo do vozila pred nami in nadzoruje hitrost naše vožnje, s tem, da s sistemom za ohranjanje varnostne razdalje tudi ohranja nastavljeno razdaljo, ki jo nastavljamo preko gumbov na volanu ali obvolanskih ročicah. (da ohranja varno razdaljo). Če vozilo pred nami pospeši, bo sistem samodejno prilagodil hitrost našega vozila in ohranil varnostno razdaljo. Če se vozilo pred nami ustavlja ali popolnoma ustavi, bo sistem, v sodelovanju s sistemom za preprečevanje naleta, zaustavljal ali ustavil tudi naše vozilo. Vendar le v primeru, da je opremljen s samodejnim menjalnikom. V tem primeru bo vaše vozilo tudi speljalo, če je opremljeno s sistemom vožnje v gneči. Pri vozilu z ročnim menjalnikom, aktivni tempomat ne bo samodejno zaviral do popolne zaustavitve, morali boste posredovati s sklopko.
Prednost uporabe tega sistema je tudi, da vam z desno nogo na daljših vožnjah ni treba pritiskati plina. Pri hitrostih pod 65 km/h, boste s precej manj stresa vozili tudi v gostem prometu. Avto bo samodejno sledil toku prometa, pri vozilih z samodejnim menjalnikom tudi s funkcijo ustavi in spelji.
Aktivni tempomat preko senzorjev in radarski sistem z več vgrajenimi tipali, z različno širokim snopom radarskih valov različnih dosegov in v kombinaciji z vgrajeno GPS navigacijo lahko tudi zmanjšuje hitrost pred bližajočimi zavoji, krožišči in v primeru tako imenovanega predikativnega aktivnega tempomata, celo zmanjšuje/povečuje hitrost ob tem, ko sistem zazna znak za omejitev hitrosti ob cesti ali v navigacijski karti.
Pomembno je, da se zavedate tudi situacij, ki jim tudi aktivni tempomat ni kos. Potrebno je biti pozoren v primeru sneženja, dežja, goste megle, saj je učinkovitost odvisna od kakovosti odboja radarskih valov. Slabši kot je odboj, manj možnosti je, da bosta radar in kamera neko oviro pred vozilom prepoznala. Sistem vas opozori, da aktivni tempomat in sistem proti naletu v takih razmerah ne delujeta. Da bi ponovno deloval je potrebno pred vožnjo ali med močnim sneženjem zaustaviti avto in očistiti sneg in led iz tipal. Pri vožnji z aktivnim tempomatom bodite pozorni tudi na agresivne voznike, ki sunkovito zapeljejo pred vozilo, z zelo majhno varnostno razdaljo. Sistem lahko v teh primerih sproži zaviranje v sili, kar lahko povzroči nalet vozila od zadaj. Zato govorimo o asistenčnem varnostnem sistemu in v osnovi bi ob uporabi aktivnega tempomata morali vedno biti pozorni na vožnjo, ker je v kritičnih situacijah potrebna koncentracija, da pravilno odreagiramo.
Vedeti pa morate tudi, da vsak poseg na zavori izklopi delovanje aktivnega tempomata, zato je potrebno osvojiti ergonomijo stikal, da znate brez umika pogleda s ceste vklopiti tempomat, nastaviti hitrost in varnostno razdaljo.
Velikokrat se ne zavedamo, da je pravilna varnostna razdalja tista, ki bi močno pripomogla k zmanjševanju zastojev na cestah, saj bi se s tem močno izognili fantomskim zastojem na avtocestah. Vsi smo namreč že bili udeleženi v zastoju, ki je na koncu enostavno »izginil«, brez kakršnegakoli razloga. In dosledna uporaba aktivnega tempomata v vseh avtomobilih, bi po raziskavah in preizkusih v resničnem prometu, močno pripomogla k zmanjševanju tega. Sploh danes, ko imamo opravka s povečano gnečo v prometu.
Aktivni tempomat lahko močno poenostavi potovanje in okrepi varnost, a se morate zavedati, da vam ta le pomaga. Vaša pozornost je nujna. Aktivni tempomat ni avtopilot, kot je to velikokrat zmotno mišljenje v praksi. Vozila danes namreč niso še sposobna avtonomne vožnje 5. stopnje, kar pomeni, da smo še vedno vozniki tisti, ki smo odgovorni za svoja dejanja in obnašanje naših vozil na cesti. Je pa aktivni tempomat v sodelovanju s sitemom za ohranjanje vožnje v prometnem pasu, sistemom proti naletu, sistemom za speljevanje v gneči, več kot dobrodošel pripomoček, saj danes velikokrat preživljamo čas v naših vozilih tudi v stanju zmanjšane koncentracije zaradi dandanašnjega tempa dela in utrujenosti. Takrat pa smo lahko hvaležni, ko sistem kakšno izmed naših napak tudi uspe rešiti.