Štirikolesni pogon – ali ga res potrebujemo?

Mnogi vozniki verjamejo, da štirikolesni pogon omogoča boljše obvladovanje vozila, zlasti pri zavijanju, saj naj bi avtomobil »prej in lažje potegnil iz ovinka«. Vendar pa to razmišljanje ni povsem skladno s fizikalnimi zakonitostmi. Res je, da štirikolesni pogon pomaga pri vožnji v ovinku, vendar vožnja v ovinek ni odvisna zgolj od pogona, temveč predvsem od kakovosti pnevmatik. Čeprav je driftanje lahko atraktivno, v vsakdanji vožnji to ne bomo počeli, če nismo vešči kontroliranega prekrmarjenja.

Glavna razlika med štirikolesnim in dvokolesnim pogonom je podobna razliki med hojo na dveh nogah in gibanjem po (na) vseh štirih pri človeku. Štirikolesni pogon pride do izraza v situacijah, kjer dvokolesni odpove – v zahtevnih, neugodnih razmerah, kot so spolzke ceste, strmine, teren z manj oprijema ali pri vleki prikolic.

V preteklosti je bil štirikolesni pogon značilen predvsem za terenska vozila (4WD), kjer je bil običajno ročno vklopljiv. Danes pa se v osebnih avtomobilih in SUV vozilih uporablja predvsem stalni štirikolesni pogon (AWD), ki je elektronsko nadzorovan. Sistem AWD večino časa poganja sprednjo os, vendar pa lahko v nekaj milisekundah prenese do 70 % navora (maksimalno 320 Nm navora) na zadnja kolesa. V ekstremnih primerih, ko je oprijem na treh kolesih izgubljen, lahko sistem prenese do 85 % navora na eno kolo.

Občutek varnosti, ki nam jo da štirikolesni pogon v vožnji, pa je lahko varljiv. Zaradi prepričanja, da nam štirikolesni pogon omogoča večji nadzor, vozniki pogosto precenjujejo svoje sposobnosti, kar lahko vodi do prometnih nesreč, zlasti v zimskih razmerah. Pnevmatike so še vedno ključni dejavnik varnosti, in z letnimi pnevmatikami, kljub štirikolesnemu pogonu, ne bomo dosegli večje stabilnosti kot z zimskimi pnevmatikami in dvokolesnim pogonom.

Poleg tega je potrebno upoštevati, da štirikolesni pogon prinaša večjo obrabo pnevmatik, dražje vzdrževanje in višje stroške nakupa vozila. Kljub temu ponuja boljše vozne lastnosti v specifičnih pogojih, kot so spolzke ceste, strmine in zasneženi tereni.

Vse to je predvsem zanimivo in koristno preizkusiti na kakšnih poligonih varne vožnje, kjer lahko neposredno ugotovimo ali je nakup vozila s štirikolesnim pogonom prava odločitev.

Damijan Kreže

Kodiaq

Podobne objave