KIA Soul in Soul EV
Povsem novi Kia Soul, ki je evropsko premiero doživel na lanskem salonu v Frankfurtu, je sedaj naprodaj tudi pri nas. Gladek in povsem novi videz je navdihnil koncept Kia Track’ster iz leta 2012 in predstavlja svež, bolj odrasel videz brez izgube svoje samosvoje osebnosti.
Dizajn
Čeprav je novi Soul ‘povsem nov’ – niti en delček zunanjosti ni nepredelan, v notranjosti pa je vse na novo oblikovano – tudi novi Soul ohranja pokončno držo, oglata ramena, visoko nameščene zadnje luči ter samozavestno privzdignjeno držo med vožnjo. Vse to so oblikovalski elementi, ki novemu modelu zagotavljajo takojšnjo Soulovo prepoznavnost.
“Soul je pritegnil lojalne kupce, zato je bilo pomembno, da novi model ohrani izvirni ikonični dizajn. Poleg tega je bil naš glavni poudarek to združiti z izboljšano vozno dinamiko, s kakovostnejšo kabino in z dodajanjem privlačnejše opreme, ki povečuje Soulovo atraktivnost, vrednost in sodobnost,” je ob predstavitvi novinca povedal Artur Martins, podpredsednik marketinškega oddelka pri Kia Motors Europe.
“Obdržali smo vse tisto, kar je prejšnjega Soula naredilo posebnega, medtem ko smo ga na določenih področjih opazno izboljšali, zahvaljujoč oblikovalcem iz našega kalifornijskega studia ter inženirjem iz korejskega R&D centra, ki so se soočili z velikim izzivom. Številne dramatične oblikovalske elemente koncepta Track’ster, ki smo ga prvič predstavili leta 2012, lahko najdemo pri novem Soulu. Kia je ohranila ikonično obliko ter dodala sodoben slog, ki bo novega Soula naredil še bolj
privlačnega,” dodaja Martins.
Zunanje podobnosti med novim Soulom in konceptom Track’ster so jasne. Velika trapezoidna in nizko postavljena odprtina za zajem zraka je prevzeta iz koncepta, prav tako meglenke, ki so nizko postavljene in so povsem na zunanjem robu, in pa stranska ogledala,ki jih prav tako nademo pri konceptu. Tu je še Kiina značilna motorna maska, ki je predelana, da je čimbolj podobna konceptu in ostalim vozilom iz Kiine modelne palete.
Šasija in pogon
Največji tehnični izziv pri novem Soulu je uporaba nove platforme, ki temelji na cee’dovi. Nova karoserija je zdaj narejena iz 66% tršega jekla, katerega spoji so še posebej ojačani vzdolž spodnjega roba vetrobranskega stekla, zgornjega in spodnjega dela B stebrička ter med C stebričkoma. Rezultat je 29% večja torzijska trdnost v primerjavi s predhodnikom. Zahvaljujoč uporabi zelo trdnega jekla sta A stebrička kar 20 mm ožja, kar izboljšuje vidljivost naprej. Novost pri sprednjem vzmetenju
sta MacPhersonovi vzmetni nogi, ki imata po štiri puše (prejšnji Soul jih sploh ni imel), kar zaradi manjših vibracij med vožnjo nudi boljšo zvočno zaščito kabine. Ohišje volana je premaknjeno naprej, kar je izboljšalo odzivnost volana in zmanjšalo prenos vibracij s cestišča. Zadnji blažilniki so zdaj daljši in so postavljeni pokončno, kar je precej izboljšalo zadnje vzmetenje, tako da je po novem vožnja bolj gladka in udobnejša kot pri predhodniku.
Trdnejša karoserija je, skupaj z nadgradnjo vzmetenja, Kiinim inženirjem omogočila ustvariti vozilo z občutno izboljšano vozno dinamiko in posledično povezanim užitkom v vožnji. Stranke bodo lahko izbirale med dvema najnovejšima različicama Kiinih motorjev – 1,6-litrskim GDI bencinskim in 1.6 CRDi dizelskim motorjem, ter šeststopenjskim ročnim ali samodejnim menjalnikom. Novi Kia Soul je rahlo povečan. Celotna dolžina se je povečala za 20 mm (na 4.140 mm), medosna razdalja prav tako za 20 mm
(na 2.570 mm). Novi model je tudi širši za 15 mm (na 1.800 mm) in pa 10 mm nižji (zdaj višina znaša 1.600 mm). Nove mere so med drugim prispevale tudi k večji uporabnosti. Prtjažna vrata so zdaj 60 mm širša, kar omogoča lažje dostopanje do tovornega dela in je s tem povečana prostornost prtljažnika za 4% na 354 litrov (v primeru povsem dvignjenih sedežev).
Izboljšana notranjost
Voznik in sopotniki bodo v novem Soulu uživali v občutno tišji kabini, z bolj kakovostnimi materiali po vsej kabini, z boljšo zvočno izolacijo v primerjavi s predhodnikom. Zahvaljujoč številnim izboljšavam so hrup v kabini zmanjšali za približno 3 decibele. Kabina je prav tako prostornejša, z večjim prostorom za glave (za 6 mm), prostor za noge zdaj znaša 1.040 mm, povečal se je tudi ramenski del (za 7,5 mm). Zadaj je prostor za noge povečan za 4 mm. Vse te prostorske pridobitve omogočajo
lažje vstopanje in izstopanje, zavoljo znižanja Soulove višine za 5 mm so sedalni del bokov znižali za kar 12 mm (spredaj in zadaj). Kupci lahko izbirajo eno- ali dvobarvno karoserijo, s črnim, rjavim in sivim usnjem ali tekstilnim oblazinjenjem. Modra, rdeča in oranžna sijoča notranjost je prav tako na voljo z novim naborom opremskih paketov.
Specifikacije in premiumski pripomočki
Novi Soul bo v Evropi kupcem ponujal števile premiumske pripomočke (odvisno od opreme): sprednje LED dnevne luči in zadnje LED ‘halo’ luči; HID žarometi; pametni ključ in gumb za zagon motorja, samodejna klimatska naprava, Infinity premium zvočni sistem, 8-palčni navigacijski sistem, DAB digitalni radio (na nekaterih tržiščih); tempomt, usnjeno oblazinjenje, hlajena sprednja sedeža; ogrevani sedeži (spredaj in zadaj), panoramsko strešno okno, ogrevani in zložljivi stranski ogledali. Tu je še
obljuba o napredni povezljivosti v prihodnosti, medtem ko je opcijski zvočni sistem Infinity – posebej prirejen za novega Soul – že na voljo. Novi Kia Soul se lahko pohvali s številnimi varnostnimi in udobnostnimi pripomočki, ki nudijo vse, kar imajo ‘veliki’. To so npr.: High Beam Assist – samodejno preklapljanje dolgih in kratkih luči (prvič pri Kii v Evropi); pametno samodejno parkiranje, ki po novem poleg bočnega omogoča tudi pravokotno samodejno parkiranje, ter nenazadnje tudi sistem
LDWS, ki opozarja na neželeno spremembo voznega pasu.
Večja individualnost
Novi Soul bo svojega predhodnika presegel tudi glede prilagajanja vsakemu posamezniku. Kupci bodo lahko izbirali med kar enajstimi barvami karoserije in štirimi dvobarvnimi karoserijami – rdeča in črna, bela in rdeča, modra in bela ter vanilija in črna. Na voljo je kar sedem različnih alu platišč (od 16- do 18-plačnih), od tega so štiri povsem nova. Soul bo med drugim na voljo tudi z novim paketom SUV Styling z odbijači v piano črni barvi, zaščito na bokih in kolesnih obrobah ter črno streho.
Dodatki bodo lastnikom omogočali, da v celoti uživajo in izkoriščajo vsestranskost tega edinstvenega kompaktnega športnega terenca.
KIA Soul EV
Soul EV, ki uteleša ikonični dizajn druge generacije Kia Soula, je Kiino prvo električno vozilo, ki ga bodo množično proizvajali. Michael Cole, izvršni direktor pri Kia Motors Europe, je ob tem rekel: “Ne le, da je Soul EV stilski, atraktiven avtomobil, ampak bo poleg tega nudil enako vrhunsko kakovost, ki jo kupci pričakujejo od znamke Kia. Soul EV bo tako kot vse ostale Kie ponujal revolucionarno 7-letno garncijo (do 150.000 km) in bo s tem edino električno vozilo s takšno velikodušno
garancijo. To bo avto za tiste, ki poslušajo glavo in srce, saj Soul EV uteleša našo zavezo, da evropskim kupcem nudimo stilsko, okolju prijazno vozilo z najdaljšo evropsko garancijo in odlično vrednostjo za njihov denar.”
Ikonični dizajn za moderen izdelek
Enako kot običajna različica z motorjem na notranje izgorevanje tudi Soul EV predstavlja temeljito svež, bolj odrasel videz, ki ga naredi tako prepoznavnega kot je lahko le Soul. Električni Soul EV se od običajnega Soula razlikuje po dvobarvni karoseriji s kontrastno ‘plavajočo streho’, edinstvenimi 16-palčnimi alu platišči in LED lučmi na zadku, ter novo ‘eco electric’ značko na boku, pod A stebričkom. Vozilo je dobilo unikaten videz sprednjega in zadnjega dela, ki med drugim spredaj
vključuje večjo motorno masko in vtič za polnjenje. Soul EV tudi prinaša novo notranjost s kakovostnejšimi materiali in oblikovanjem, ki je bolj osredotočeno na voznika. To je prvi model Kia, ki se lahko pohvali z OLED (organsko LED) inštrumentno ploščo, medtem ko dvobarvna notranjost daje kabini občutek zračnosti in odprtosti. Armaturna plošča z obrobo, napolnjeno z dvojnim vbrzigom, je mehka na otip in dokazuje kakovost vrhunskih materialov.
Avdio-navigacijski sistem je enak kot pri običajnem Soulu, le z dodatnimi funkcijami kot so drugačno prezračevanje in polnjenje. V serijski opremi so številne nove funkcije, ki so namenjene zmanjšanju stresa, povezanega z dosegom vozila in voznikom ponujajo vse informacije v zvezi s porabo energije in dosegom, npr. navigacijski sistem poleg drugih novosti podpira tudi funkcijo iskalnika polnilnic.
Zmogljiva baterija
Električnega Soula poganja 81-kilovatni elektro motor z največjim navorom 285 Nm in zmogljivo litij-ionsko polimersko baterijo z zmogljivostjo27 kWh, ki je nameščena pod kabino. Motor prenaša moč na prednji kolesni par preko enostopenjskega menjalnika, s katerim Soul EV pospeši od 0 do 100 km/h v manj kot 12 sekundah, do maksimalnih 145 km/h. Kiini inženirji so si za cilj zadali približno 200-kilometrski doseg. Medtem ko je učinkovita vgradnja elektro motorja in elektronskih sistemov
inženirjem omogočila zmanjšanje teže in poseganja baterijskega sklopa v kabinski prostor, je visokozmogljiva baterija s sepcifično energijo le 200 Wh/kg omogočila shranjevanje velike količine električne energije glede na svojo težo.
Baterijski sklop, ki sta ga v zadnjih treh letih skupaj razvila Kia Motors in prav tako korejski SK Innovation, je večjo učinkovitost dosegel z optimizacijo sestave elektrolitov, ki zagotavlja polne zmogljivosti baterije tako pri visokih kot tudi pri nizkih temperaturah. Nikelj-kobaltne manganske katode z nizko upornostjo in ogljične grafitne anode zmanjšujejo električno upornost ter tako omogočajo bolj učinkovito rabo energije. Uporaba litij-ionskih polimerskih baterij (v primerjavi z bolj
običajnimi litij-ionskimi) omogoča večjo energijsko gostoto, z manj sestavnimi deli in bolj preprosto strukturo celic, nižjimi proizvodnimi stroški, večjo ogrevalno močjo in večjo prilagodljivostjo pri nameščanju baterij.
Z namenom doseganja čimboljše varnosti pri trku imajo baterije keramični ločevalnik med celicami, ki ščiti enoto in je obenem zaščita proti prenapolnjenosti, saj med drugim spremlja električni tok in temperaturo baterije. Z namenom doseganja karseda največjega dosega električnega Soul EV, so med drugim uporabili tudi regeneracijo energije, ki zaviralno in kinetično energijo vozila pretvori v električno in jo shrani. regenerativno zaviranje, ki pri vsakem zaviranju ali vožnji v prostem teku
shranjuje kinetično energijo. Uporabniki lahko izbirajo med tremi načini regenerativnega zaviranja glede na moč zaviranja in shranjevanja.
Lastniki Soul EV imajo na voljo dva načina vožnje, ‘Drive’ in ‘Brakes’, slednji proizvaja največ obnovljene energije z regenerativim sistemom zaviranja.
V obeh načinih vožnje je možno aktivirati posebni Eco mode, ki z optimiziranjem zmogljivosti in porabljene energije sistema za ogrevanje in hlajenje ter električnega motorja podaljšuje Soulov doseg. Sistem gretja baterije je posebej prilagojen potrebam električnega Soula ter je narejen tako, da s toplotno izolacijo hladi ali ogreva baterijo ter tako zmanjšuje škodljive vplive nizkih temperatur (pod ničlo), ki sicer hitro praznijo baterijo. 6,6 kW AC polnilni priključek električnemu Soulu
omogoča 100-odstotno napolnjenost baterije v 5 urah, 80-odstotno napolnjenost pa lahko doseže v manj kot 25 minutah pri polnjenju z močjo 100 kW DC (33 minut pri 50 kW).
Nove, učinkovitejše tehnologije ogrevanja in hlajenja
Že pri zgodnjem razvoju vozila so Kiini inženirji ugotovili potrebo po dramatičnem zmanjšanju porabe energije sistema ogrevanja in hlajenja. V najslabšem primeru se pri uporabi le-tega pri zelo nizkih temperaturah zmanjša doseg vozila do kar 50 odstotkov. Za rešitev omenjene težave so Kiini inženirji uporabili 4 nove tehnologije ogrevanja in hlajenja, ki zmanjšajo porabo energije – zelo učinkovita toplotna črpalka, pametni nadzor zajema zraka, individualno prezračevanje (le za voznika) in
prednastavljeno prezračevanje. Nova toplotna črpalka zbira odvečno toploto iz klimatske naprave in električnih sistemov ter jo nato uporablja za sistem ogrevanja in hlajenja ter tako izboljšuje zmožnost ogrevanja kabine in pri tem porabiti karseda najmanj energije iz baterije.
Ta sistem, sestavljen iz kompresorja, uparjalnika in kondenzatorja, električnemu Soulu omogoča, da pri delovanja hladilnega in sistema ogrevanja uporabi odvečno toploto, ki jo proizvajajo električne komponente. Namesto, da bi se pri ogrevanju kabine na željeno temperaturo v celoti opirali na elektriko iz baterije, toplotna črpalka uporablja toplotno energijo iz električnih naprav, kar povečuje učinkovitost sistema ogrevanja in hlajenja. Z manjšo obremenitvijo baterije toplotna črpalka znižuje
porabo energije sistema ogrevanja in povečuje skupni doseg električnega Soula.
S toplotno črpalko je povezano delovanje pametnega sistema zajema zraka, ki spremlja in nadzira količino dotoka zraka ter stopnjo vlažnosti kabine vozila.
Nadzor zajema zraka ponovno uporablja zrak hladilnega in ogrevalnega sistema, nato pa skrbno odmerja optimalno količino svežega do kabine. Z boljšim nadzorom pretoka zraka v vozilu je ogrevalno-hladilni sistem zmožen ohladiti ali ogreti kabino bolj učinkovito in precej zmanjšati uporabo gretja ali klimatske naprave med vožnjo. Sistem temelji na spremljanju in nadziranju senzorja vlažnosti, temperature in zajema zraka, kar potem določa količino dovajanja svežega zraka v kabini.
Soul EV je opremljen z novim individualnim prezračevalnim sistemom, pri katerem gre za tehnologijo, ki je prvič uporabljena pri kateremkoli vozilu. Tehnologija zmanjšuje porabo energije z zagotavljanjem prezračevanja ali ogrevanja le na voznikovi strani, saj popolnoma izključuje dotok prezračevanja in ogrevanja na sovoznikovi strani. To je povsem drugače kot pri obstoječih vozilih, kjer kljub zaprtim režam hladen ali vroč zrak še vedno piha skozi druge reže in poraba energije ostane enaka.
Individualni prezračevalni sistem, ki ga aktiviramo z gumbom ‘driver only’ na armaturni plošči, zmanjšuje porabo energije iz ogrevalno-hladilnega sistema in v primeru, da se vozite sami v avtu, zagotavlja prijetno temperaturo na voznikovi strani, kar pripomore k bolj učinkovitemu sistemu ogrevanja in daljšemu dosegu.
Kot prva Kia je Soul EV opremljen z novim prednastavljenim prezračevalnim sistemom. Zahvaljujoč sistemu gretja, do katerega lahko dostopamo preko HMI vmesnika, si uporabniki vozila lahko nastavijo gretje ali hlajenje kabine 30 minut preden poženejo vozilo. Sistem deluje pri vozilu, ki je priklopljeno na električni tok, ter tako zmanjšuje porabo baterije, ko prižgemo električnega Soula. Namesto tega je kabina ohlajena ali ogreta z uporabo elektrike iz vtičnice, kar omogoča željeno temperaturo
v kabini še preden se voznik kam odpravi z vozilom.
Učinovita namestitev baterij
Medtem ko je večina zgornjega dela karoserije ostala enaka tisti iz običajno gnanega Soula, so pri zagotavljanju večje trdnosti karoserije uporabili številne izboljšave, obenem pa se pri namestitivi baterijskega sklopa lahko pohvalijo z minimalnim poseganjem v kabinski prostor. Med temi izboljšavami je potrebno omeniti 5-točkovne prečnike, ki so nameščeni pod vozilom in bateriji nudijo dodatno podporo ter povečujejo vzvojno trdnost. Večja vsebnost jekla z visko trdnostjo zelo trdnega jekla
tudi doda svoje (s 35 pri predhodniku na 37,1% pri Soulu EV), še posebej je to prisotno pri ojačitvah B stebrička in okvirjih. Soul EV se lahko pohvali z 27-odstotnim izboljšanjem vzvojne trdnosti v primerjavi s standardnim vozilom in ima 29% višjo trdnost kot prva generacija Soula).
Eden poglavitnih ciljev Kiinih inženirjev pri razvoju vozila je bil zagotoviti, da baterijski sklop pod kabino minimalno posega v Soulovo kabinsko prostornost. Rezultat tega je, da je prostor za noge v drugi vrsti sedežev krajši za 80 mm, čeprav je ob tem potrebno dodati, da je zaradi dvignjenega sedeža in krčenja v kolenskem predelu obenem zadaj sedečim na voljo več prostora. V predalu pod prtljažnim dnom se nahajajo kabli za polnjenje vozila. Tako kot pri običajnem se tudi pri električnem
Soulu set za polnjenje predrte pnemvatike nahaja v predalu pod prtljažnim dnom. V primerjavi s tekmeci se lahko Soul EV pohvali z minimalnim poseganjem v kabinski prostor, ob tem pa je potrebno omeniti, da so zunanje mere vozila identične tistim od bencinsko ali dizelsko gnanega Soula.
Izboljšana vozno udobje in vodljivost
Soul EV je narejen, da zagotavlja stabilno vodljivost in udobno vožnjo v urbanem okolju in to je Kiinim inženirjem uspelo predvsem zahvaljujoč bolj togi karoseriji v primerjavi z običajnim Soulom. Položaj baterije, ki se nahaja pod kabinskim dnom, je vplival na nižje težišče in boljši občutek stabilnosti, kar pomaga pri vožnji in vodljivosti ter zagotavlja, da bo Soul EV ohranil Soulov sloves modela, ki ga je zabavno peljati. Hrup in vibracije so pri Soulu EV zmanjšani. Brez hrupa, ki ga
proizvaja bencinski ali dizelski motor in z manjšio hrupnostjo elektromotorja kot pri konkurenci, je Kia dosegla enega svojih ciljev – občutno zmanjšati mehansko brnenje, hrup s ceste in piš vetra ter s tem dosegla izpopolnitev vozila.
Izboljšano podvozje in 15 odstotkov trša alu platišča zmanjšujejo vibracije, medtem ko pokrov baterije, ki se nahaja na dnu vozila, izboljšuje aerodinamiko in zmanjšuje piš vetra. Večja uporaba okolju prijaznejših materialov, namenjenih zvočni zaščiti – še posebej na armaturni plošči, pod motornim pokrovom in ob vznožju vetrobranskega stekla – prav tako zmanjšuje hrup in vibracije. Soul EV je obut v pnevmatike z zelo nizkim kotalnim uporom. Nove pnevmatike z merami 205/60 R16, ki sta jih
posebej za Soula EV razvila Kumho in Nexen, zmanjšujejo kotalni upor za 10 odstotkov, brez vpliva na vozno udobje, vodljivost, hrup in vibracije ali zavorno razdaljo.