Vajeniški avto št. 9 uteleša pravega raziskovalnega duha

Škodin vajeniški avto povzema bistvo slogana Let’s Explore: deveti spektakularni unikat, ki je nastal v okviru tradicionalnega pionirskega projekta Škodine poklicne šole, se imenuje Škoda Roadiaq. S tem večnamenskim mobil­nim pisarniškim avtodomom je 29 vajencev na odličen način izrazilo raziskovalnega duha, ki je v jedru znamke Škoda. Roadiaq je trajnostno, izključno baterijsko električno vozilo s štirikolesnim pogonom, ki ga digitalni nomadi lahko poljubno uporabljajo za potovanja,
delo ali prosti čas – ne glede na lokacijo, tudi daleč stran od ustaljenih poti.

V Škodinem devetem vajeniškem avtomobilu je vse, kar mora biti v sodobni mobilni pisarni: stalna internetna povezava, 27-palčni zaslon in priklopna postaja za prenosnik. Z le nekaj prijemi se Škoda Roadiaq iz delovnega mesta spremeni v bivalno okolje s posteljo in majhno kuhinjo. Pri predelavi običajnega Enyaqa v sanjski avtomobil so imeli vajenci iz Škodine poklicne šole podporo strokovnih sodelavcev. S svojim strokovnim znanjem so jim med celotnim procesom stali ob strani učitelji s
poklicne šole, strokovnjaki iz številnih Škodinih oddelkov in zunanji strokovnjaki za opremo avtodomov. Škodin vajeniški avto, že deveti od leta 2014, znova dokazuje visoko kakovost izobraževanja v Mladi Boleslav. Škodina poklicna šola je del Škodine akademije, ki je aprila 2023 praznovala deseto obletnico svojega obstoja.

Maren Gräf, članica uprave, direktorica področja People & Culture v družbi Škoda Auto: “Roadiaq kot mobilna pisarna omogoča delo s katere koli lokacije. S tem ponazarja t. i. pristop ‘new work’ (‘novo delo’), ki smo ga v podjetju Škoda v celoti vzeli za svojega – to je pristop, ki omogoča čim bolj prilagodljive delovne modele, s katerimi se za kolektiv najde optimalno ravnovesje. Med projektom je bilo še posebej zanimivo opazovati predanost, veselje in ljube­zen do detajlov, s
katerimi so vajenci več mesecev delali na vozilu – povsem v skladu z našim motom ‘Z dobro voljo do odličnosti’! Naš deveti vajeniški avto na impresiven način kaže, kaj lahko ljudje dosežejo skupaj, če se takšnemu projektu posvetijo z vsem srcem.”

Michael Oeljeklaus, član uprave, direktor za proizvodnjo in logistiko v družbi Škoda Auto: “Projekt vajeniškega avtomobila je edinstven – prav tako edinstven kot vozila, ki so nastala v okviru njega. Projekt dokazuje, da je Škoda Auto podjetje, ki zelo ceni nadarjene mlade ljudi in njihovo razmišljanje. Cenimo izvirne in domiselne ideje ter omogočamo njihovo uresničevanje. Poleg tega so za našo korporativno kulturo značilni ljubezen do detajlov, intenzivno timsko delo in pripravljenost za
utiranje novih poti – ampak vse to na ciljno usmerjen način. Projekt vajeniškega avtomobila daje našim vajencem priložnost, da te vrednote spoznajo in ponot­ranjijo že na začetku svoje poklicne poti. Hkrati lahko pri tem poglobijo in razširijo svoje sposobnosti.”

Odlično vozilo za sodobne raziskovalce
29 vajencev iz Škodine poklicne šole je na vozilu Škoda Roadiaq začelo delati jeseni 2022 . V devetih mesecih so porabili več kot 2.000 delovnih ur za razvoj večnamenskega vozila s funkcijo mobilne pisarne in avtodoma, ki ga lahko digitalni nomadi uporabljajo za delo, potovanja ali preprosto za sprostitev. To vozilo omogoča resnično lokacijsko neodvisnost. Popolnoma ustreza pustolovskemu duhu sodobnih raziskovalcev. Prvič v zgodovini projekta vajeniškega avtomobila je
bil kot osnovno vozilo uporabljen izključno baterijski električni SUV Škoda Enyaq. S številnimi zunanjimi in notranjimi spremembami je končno vozilo primerno tako za delo na daljavo v mobilni pisarni kot tudi za kampiranje in aktivnosti na prostem.

Celovita podpora številnih oddelkov
Med razvojem in izdelavo Roadiaqa so bili vajenci kot običajno deležni odlične podpore številnih Škodinih strokovnjakov iz oddelkov proizvodnje, oblikovanja in tehničnega razvoja. Letos sta prvič sodelovala tudi oddelek za IT-storitve in oddelek za trajnostni razvoj mate­rialov. Dodatno podporo so nudili zunanji strokovnjaki iz podjetij, kot so Cargodesign in KPS Automobile za opremo avtodomov, Autointerier Šindelář za notranjo opremo in Dual Borgstena za reciklirane tekstilije.

Oliver Stefani, vodja oblikovanja pri Škodi: “Projekt vajeniškega avtomobila združuje tri velike Škodine prednosti: zagon, praktičnost in timskega duha. V oddelku Škoda Design smo vedno znova zelo veseli, da smo del tega projekta. Naš cilj je, da ti nadarjeni mladostniki dobijo celovit in praktičen vpogled v naše vsakodnevno delo in da se zanj navdušijo. Zamisli naših vajencev me vsako leto navdušijo, zelo cenim njihov dragocen prispevek in izjemno ustvar­jalnost.” Oliver Stefani in njegova
ekipa so bili med obiskom vajencev v oddelku Škoda Design še posebej navdušeni nad skicami Agáte Fraňkove, ličarke iz drugega letnika, zato so ji ponu­dili dodatno pripravništvo v oddelku za oblikovanje. To je prvo tovrstno pripravništvo od začetka projekta vajeniškega avtomobila.

Obsežne prilagoditve zunanjosti in notranjosti
Da bi Enyaq spremenili v avtodom, so morali vajenci precej spremeniti karoserijo. Poleg nove strešne konstrukcije so zasnovali tudi nov pokrov prtljažnika, na katerega je mogoče pritrditi šotor. Roadiaq je opremljen z 21-palčnimi platišči Supernova iz ponudbe za Enyaq in je lakiran v dveh barvah,smaragdno zeleni in mesečno beli. V notranjosti so tekstilije za sedežne pre­vleke, notranje vratne obloge in armaturno ploščo 100-odstotno izdelane iz recikliranih materialov. Pohištvo za kampiranje,
spanje in delo na daljavo v zadnjem delu vozila je bilo izdelano po meri po nasvetih strokovnjakov in na podlagi idejnih osnutkov vajencev.

Štirikolesni pogon z dvema elektromotorjema
Škoda Roadiaq ima štirikolesni pogon, s katerim lahko raziskuje tudi kraje daleč stran od ustaljenih poti. Pogonski sklop z dvema elektromotorjema je enak kot pri modelu Enyaq 80 X Sportline. Na zadnji premi nameščen sinhronski elektromotor z močjo 150 kW in največjim navorom 310 Nm poganja zadnji kolesi. Asinhronski elektromotor na sprednji premi zagotavlja dodatnih 80 kW in največji navor 162 Nm na sprednji kolesni par. Litij-ionska visoko­napetostna baterija ima
kapaciteto 82 kWh (77 kWh neto) in omogoča doseg do 495 kilometrov (po kriterijih voznega cikla WLTP).

Nova oblika strehe in nov pokrov prtljažnika za veliko prostora
Dolžina osnovnega vozila 4.649 milimetrov in širina 1.879 milimetrov sta ostali nespremen­jeni. Medosna razdalja se je minimalno povečala na 2.770 milimetrov, odmik od tal pa na 190 milimetrov. Roadiaq je z 2.050 milimetri višine za 35 centimetrov višji od serijske razli­čice, kar je predvsem rezultat nove strešne konstrukcije. Del prvotne strehe je bilo treba odstraniti, da je bilo pridobljenega znatno več prostora za glavo. Tako lahko digitalni nomadi
izkoristijo še več prostora za delo in sprostitev. Šotorski podaljšek zagotavlja zaščito v slabem vremenu in omogoča udobnejšo uporabo kuhinje, ki je vgrajena v zadnjem delu vozila. Pre­oblikovana zadnja leva vrata z odstranjenim ročajem in z originalnim ‘simply clever’ senčnim rolojem v oknu zagotavljajo več zasebnosti v spalnem prostoru. Sončne celice pomagajo pri električni oskrbi bivalnega prostora in ohranjajo doseg vozila, kadar ni priključeno na elektri­čno omrežje. V kampih ali na
postajališčih za avtodome je mogoče Roadiaq priključiti tudi na zunanji vir električnega napajanja.

Večnamenska notranjost s tkaninami iz trajnostnih materialov
Z obsežnimi spremembami celotne notranjosti za sprednjima sedežema je nastal prostor, ki se lahko uporablja za delo, z le nekaj prijemi pa ga je mogoče spremeniti v spalnico za eno osebo. Notranjost je zasnovana v zunanjih barvah Roadiaqa. Uporabljene tkanine so 100-odstotno iz recikliranih materialov. Vse tekstilije za sedeže, notranje vratne obloge, armaturno ploščo in strešne stebričke so bile izdelane v sodelovanju z zunanjimi strokovnjaki za oblazinjenje iz podjetja Autointerier
Šindelář, ki že vrsto let sodeluje pri projektu vajeniškega avtomobila. Tkanine iz recikliranega tekstila so izdelali strokovnjaki iz podjetja Dual Borgstena, ki s podjetjem Škoda Auto sodelujejo tudi pri projektih serijske proizvodnje. Monomaterialni pristop zagotavlja možnost 100-odstotnega recikliranja materiala, ko se vozilu izteče življenjska doba. Prevleke za blazine in odeja so bile izdelane s posebno 3D-tehnologijo pletenja, pri kateri ne nastajajo odpadki; tudi zanje so uporabljeni
reciklirani materiali.

Podpora strokovnjakov za opremo avtodomov
Projekt tradicionalno izkorišča tesno sodelovanje med strokovnjaki iz vseh Škodinih oddelkov. Pri opremljanju vozila s po meri izdelano strešno konstrukcijo in pohištvom pa so vajenci sodelovali tudi z zunanjimi strokovnjaki. Posvetovali so se s podjetji Cargodesign in KPS Automobile, ki sta jim tudi nudili konkretno pomoč pri zasnovi zunanje in notranje opreme. Poleg predelave zadnjega dela vozila v prostor za kampiranje in pisarno so vajenci poskrbeli, da je delo mogoče opravljati tudi na
sovoznikovem sedežu. Na posebno ročico lahko sovoznik pritrdi tablični računalnik. Predelano notranjost zaokrožajo številne opcije opreme in dodat­kov za razvedrilo in sprostitev, od katerih so nekatere na voljo tudi za serijska Škodina vozila. Med njimi so na primer brezžični zvočnik, solarna prha, aparat za espresso z 12-voltnim električnim priključkom, kuhinjski pripomočki, stoli, mize, krožniki, lonci in ponve, skodelice in kozarci, USB- in polnilni kabli, preproge in prevleke ter
svetilke in komplet za preživetje za popotnike s pustolovsko žilico.

Inovativne tehnološke rešitve: električno napajanje, sončne celice in 27-palčni zaslon
Vajenci so Škodo Roadiaq opremili tudi z nekaterimi inovativnimi tehnološkimi rešitvami. V tesnem sodelovanju s Škodinim IT-oddelkom so poskrbeli, da ima vozilo vse potrebno, da ga današnji digitalni nomadi lahko uporabljajo kot mobilno pisarno. To poleg stalne internetne povezave vključuje tudi vgrajen 27-palčni zaslon z integrirano priklopno postajo za prenosnik in kamero ter brezžično tipkovnico, miško in zvočnike v bivalno-delovnem prostoru vozila. V ta namen so vajenci
prilagodili tudi celotno električno napeljavo vozila ter poskrbeli za dodatne vire svetlobe in vtičnice.

Retrospektiva: osem vajeniških avtomobilov v Mladi Boleslav in prvi v Puneju
Pred letošnjim projektom so vajenci iz Škodine poklicne šole v prejšnjih letih zasnovali, razvili in izdelali že osem vajeniških avtomobilov. Vse se je začelo leta 2014 z odprtim modelom Citijet na osnovi Škode Citigo. Sledila sta originalni in igrivi pickup Funstar na osnovi Škode Fabie in Atero, emocionalna kupejevska različica modela Rapid Spaceback. Element, prvi električni vajeniški avtomobil, je leta 2017 za dve leti prehitel kasnejši Škodin serijski električni model
Citigoe iV. Leta 2018 so vajenci na osnovi Škode Karoqa izdelali trendovski SUV-kabriolet Sunroq, spektakularni koncept pickupa Mountiaq pa je nastal na osnovi velikega SUV-ja Škoda Kodiaq. Leta 2020 je zanimiva Slavia Spider, ki so jo izdelali na osnovi Škode Scale, s svojim modelskim imenom obeležila 125. obletnico ustanovitve podjetja. Leta 2022 so se vajenci po premoru zaradi koronavirusa vrnili z Afriqom. V ta namen so – prvič v sodelovanju z oddelkom Škoda
Motorsport – mestni SUV Škoda Kamiq predelali v rally vozilo s pogonom 4×4. Po zgledu tradicije v Mladi Boleslav je leta 2023 prvi Škodin vajeniški avto nastal tudi v Indiji. V mesecu maju so vajenci, ki obiskujejo triinpolletno smer mehatronike na akademiji, ki jo je v Puneju ustanovila družba Škoda Auto Volkswagen India Private Limited (SAVWIPL), predstavili svoj sanjski avtomobil: štirivratno kabrioletsko različico limuzine Škoda Rapid.

Prvovrstno izobraževanje na Škodini poklicni šoli ima tradicijo
Škodina poklicna šola je del Škodine akademije, ki je aprila letos praznovala deseto obletnico svojega obstoja. A ta zelo priznana poklicna šola se lahko pohvali s skoraj 100-letno tradicijo. Škoda je to izobraževalno središče ustanovila leta 1927 na svojem sedežu v Mladi Boleslav. Od leta 1991 je to zasebna ustanova v lasti družbe Škoda Auto. V prvem letu delovanja je šola imela 58 vajencev, do danes pa jo je uspešno zaključilo že več kot 24.000 dijakov. Do
šolskega leta 2022/23 je število vajencev naraslo na približno 820. Škodina poklicna šola ponuja tri- in štiriletne izobraževalne programe: triletni programi se končajo z zaključnim izpitom in vajeniškim spričevalom, štiriletni programi pa s poklicno maturo. Po zaključeni šoli mnogi vajenci nadaljujejo izobraževanje na visoki strokovni šoli ali univerzi ali pa se takoj zaposlijo v podjetju Škoda Auto. Podjetje vsem dijakom, ki zaključijo to šolo, ponudi zaposlitev.

Na voljo 15 izobraževalnih programov
Trenutno je mogoče izbirati med 15 izobraževalnimi programi, 12 rednimi smermi in 3 nada­ljevalnimi smermi z vsakodnevnim poukom. Strokovni poudarek je na strojništvu in elektro­tehniki, s posebnim poudarkom na tehnologijah, usmerjenih v prihodnost. Še posebej veliko povpraševanja je po izobraževalnih programih Avtomehanik za električna vozila in IT‑mehatronik. Učni načrt stalno posodabljajo v sodelovanju z različnimi oddelki, da bi kar najbolje ustrezal potrebam vajencev
in podjetja. V šolskem letu 2021/2022 je bila na primer v program dodana nova smer Avtoelektričar – avtomehanik za električna vozila.

Naložba v Škodino akademijo
S podporo sindikata KOVO je podjetje od leta 2013 vložilo več kot 440 milijonov čeških kron (okrog 18,5 milijona evrov) v posodobitev izobraževanja in tehnične infrastrukture na Škodini akademiji. Naslednja faza preobrazbe se je že začela. Ta vključuje tudi delavnice, v katerih na­stajajo vajeniški avtomobili. “Današnji razvoj v avtomobilski panogi in zlasti elektromobilnost prinašata veliko novih priložnosti. Da bi jih lahko v celoti izkoristili, našim mladim sodelavcem že na
začetku njihove poklicne poti omogočamo najsodobnejšo infrastrukturo. Ravno zdaj se pripravljamo na temeljito prenovo učilnic in delavnic, ki jih bodo naši učenci in zaposleni v podjetju uporabljali v prihodnjih letih. Posodobljeni prostori prinašajo ogromno dodano vrednost za prihodnje kompetence naših sodelavcev in s tem seveda tudi odlično podlago za prihodnje projekte vajeniških avtomobilov,” je povedal Martin Slabihoudek, ravnatelj Škodine poklicne šole.

Podobne objave