ABS protiblokirni zavorni sistem
ABS ali sistem proti blokiranju koles, je tehnologija aktivne varnosti v vozilih, ki preprečuje blokiranje koles med zaviranjem. Razvilo ga je podjetje Bosch in pripravilo za serijsko vgradnjo že leta 1978. Igra ključno vlogo pri zagotavljanju varnosti na cesti, zato je od leta 2004 zakonsko vgrajen v vsak avtomobil narejen v EU.
Blokirana kolesa povzročijo izgubo nadzora nad vozilom, saj ga ne moremo usmerjati v željeno smer. S sistemom ABS lahko vozniki tudi med močnim zaviranjem nadzorujejo vozilo, kar omogoča izogibanje oviram in skrajšanje zavorne poti na spolzkih površinah.
Tehnično, ABS sistem sestavljajo senzorji hitrosti na kolesih, krmilna enota in hidravlični aktuator. Senzorji neprestano spremljajo hitrost vrtenja posameznih koles in te informacije pošiljajo krmilni enoti. Če krmilna enota zazna, da se kolo začne blokirati med zaviranjem, sistem hitro prilagodi zavorno silo na tem kolesu. To se doseže z zmanjšanjem ali povečanjem tlaka v zavornem sistemu, kar prepreči blokiranje kolesa in omogoča vozniku, da ohrani nadzor nad smerjo in stabilnostjo vozila.
Najpomembneje je, da v krizni situaciji ne zamrznete, kar se največkrat zgodi. Pedal zavore stisnite do konca, z obema rokama močno stisnite volan ter usmerjajte vozilo stran od ovire oziroma ga držite na sredini voznega pasu, do popolne varne ustavitve. Stisk sklopke pri vozilih z ročnim menjalnikom zaželen, ni pa nujen.
Da v kriznih situacijah kar najbolje odreagiramo priporočamo trening varne vožnje v Centru varne vožnje AMZS na Vranskem, kjer smo si tudi mi pridobili obilico koristnega znanja in izkušenj.
V kolikor vaše vozilo ABS sistema nima ali pa je v okvari je najboljši način zaviranja izmenično pritiskanje in popuščanje zavornega pedala. Takšnemu zaviranju pravimo tudi zaporedno zaviranje. Volan pa ostane dovolj odziven, da se lahko voznik varno izogne oviri in ustavi. Vendar v kritičnih situacijah pogosto ni dovolj časa za tak način zaviranja.
Da ABS sistem ne deluje je razvidno, ko na armaturni plošči gori opozorilna lučka. To pomeni, da sistem ni aktiven in kolesa pri močnejšem zaviranju blokirajo. Vozilu sicer ostane zmožnost zaviranja, vendar brez prednosti, ki jih nudi ABS. Priporočljivo je, da se vozilo čim prej odpelje na servis. Strokovnjaki v našem servisu Pan-jan Ivančna gorica in Trebnje vam bodo hitro diagnosticirali in odpravili težavo.
Mitja Ficko